Alena Kolesnikova
vernisáž: 5. 11. 2021, 18:00
prezentace Náhled do moderního voyeurismu: 5. 11. 2021, 19:00
výstava: 6. 11. – 27. 11. 2021
Vitrína Deniska
Denisova 5, Olomouc
Prostřednictvím díla Voyeur XXI reflektuje původem ukrajinská umělkyně Alena Kolesnikova skutečnost, že doba, ve které jsme se ocitli, je vesměs dobou vizuální. Jsme neustále vybízeni dívat se a poznávat okolní svět především v jeho vizuální podobě. Alena si na této situaci všímá určitého voyeristického aspektu. Možnost sledování a pozorování lidí, míst a událostí v anonymním bezpečí virtuálního prostoru v nás probouzí zvědavost a touhu dívat se, aniž bychom přitom byli sami viděni. Dílo, které odkazuje také k dalšímu projektu s voyeuristickou tématikou – Jennicam (1996–2003) americké umělkyně Jennifer Kaye Ringley, nás tak vybízí k „nahlédnutí“ do fenoménu voyeurismu v současnosti a ke kontemplaci pojmů intimity, mezilidských vztahů a jejich budoucnosti v době ovlivněné moderními technologiemi.
Alena Kolesnikova (*1997) je studentka Centra audiovizuálních studií na Filmové a televizní fakultě múzických umění v Praze. Má za sebou výstavy v domácích galeriích (GAMPA, Fotograf Gallery), ale také účast na zahraničním festivalu Video Arte Faenza v Bogotě. Ve své volné tvorbě se zabývá především otázkami vizuality, intimity, propojení, ale také odpojení jedince od společnosti, a konečně vlivem médií na fungování člověka a jeho způsoby přemýšlení.
Výstava je součástí cyklu výstav připraveného studenty Teorie interaktivních médií v Brně
Začít vidět
„Ne dívat se, ale začít znovu vidět.“
Série tří výstav, které budou v prostoru Vitrína Deniska realizovány na podzim roku 2021, představují umělkyně Rhondu Holberton, Leu Petříkovou a Alenu Kolesnikovou, jejichž výstavní projekce jsou protkány tématem vidění. Koncepce výstavy odkazuje k dominantnímu postavení vizuálního konzumerismu a k všudypřítomné potřebě vidět a být viděn. Zrakové působení utváří zkušenost, jež však může být často manipulovatelná a význam individuálního prožitku, vlastního vnímání a způsobu vidění se tak stává nespolehlivým. Výstava Začít vidět poskytuje revizi způsobu vidění, která se odehrává na pomezí fyzického a virtuálního prostoru a prostřednictvím tří zcela odlišných rovin nabízí vhled do prací tří autorek. Rhonda Holberton (US) zprostředkovává způsob vidění sémantickým gestem, jež protíná oba prostory a utváří komunikační kanál, jehož prostřednictvím předává kódovanou informaci. Lea Petříková (CZ) představuje osobní, velmi niternou rozvahu o hledání vidění neviděného, způsob, jakým se učíme a začínáme opětovně vidět. Její Palác vidění reflektuje osobní zkušenost oscilující na hranici zachytitelného. Alena Kolesnikova (UA/CZ) v díle Voyaer XXI. k viděnému přistupuje zcela zřejmou drzou voyaerskou formou, která naopak akcentuje vidění viděného. Nazírá na situace, jež jsou nám bytostně známy, využívá však odlišnou perspektivu, při níž pozorujeme druhé v jejich osobním prostoru.
Našimi partnery jsou:
MUNI, PAF, Ministerstvo kultury, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, Ineral, jlbjlt, Artmap, Kožené věcičky