Stránka 1 z 8  > >>

17.05.2024
Nourished
08.02.2024
Prototypekla! (prequel)
fotografie
07.12.2023
Some People May Find This Offensive or Disturbing
fotografie
22.09.2023
Kudy chodí makak?
fotografie
27.07.2023
Distant Relatives (LCB Corp)
fotografie
23.05.2023
Where the Sea Swallowed a Woman
fotografie
15.03.2023
Monday Morning
fotografie
21.02.2023
Na hladině mlhy
fotografie
03.12.2022
In This Moment of History
fotografie
31.08.2022
I Remember The Time
fotografie
28.07.2022
Corpus
fotografie
26.03.2022
Horizont věží
fotografie
05.11.2021
Začít vidět
Kapitola III: VOYEUR XXI
fotografie
 
18.06.2020

Jiří Procházka


Abstraktní fotografie 0.2
fotografie
 
 
 

Vernisáž a prezentace: 18. 6. 2020, 18:00
Výstava 19. 6. – 19. 7. 2020
Kurátor: Petr Krátký

"Abstraktní fotografie 0.2" je jednou z autorových prací, ve kterých tématizuje (zdánlivě nemožné) vytvoření abstraktní, a tedy nezobrazivé a neobrazné fotografie. Využívá reálné situace selhání fotoaparátu během záznamu hudebního vystoupení, kdy se výstupem stává namísto obrazu pouze zelená plocha vyplňující celý prostor fotografie. Tato situace i přes výslednou absenci obrazu ukazuje víc než kdy jindy ostatní z parametrů fotografie. Ta totiž jako standartní výstup fotoaparátu obsahuje údaje o místě pořízení a čase jejího vzniku. Výstup takového typu dovoluje zamyslet se nad některými z charakteristických parametrů digitální fotografie odkrývajících lépe podstatu tohoto média. Výsledná estetika navazuje na práci českého fotografa a průkopníka nezobrazivé fotografie, Jana Svobody (1934–1990), který v sedmdesátých a později osmdesátých letech dvacátého století pracoval s fotografií způsobem zdůrazňujícím její objektovost a hmotnost. Jeho kompozice z této doby zachycují fragmenty, útržky nebo celé stohy fotografických zvětšenin, tématizujících médium fotografie v dobovém kontextu výtvarného umění a média samého. Známé jsou pak především role fotografií dovolující divákovi nahlédnout pouze na část jejího obrazu. Směřuje tím k vnímání obrazu způsobem umožňujícím vyznění snahy o přiblížení tohoto média směrem třeba právě k sochařství či malbě. Zájem o dosažení dojmu objemu a hmotnosti zobrazovaných objektů je charakteristický nejen pro práci Jana Svobody, ale i pro médium fotografie samotné. Fakticky se jedná právě o jednu z elementárních vlastností tohoto média. Svobodova práce pak jakoby dekonstruovala tyto základní principy a vytvářela obraz na nich založený, stejně jako obraz dovolující vyznění těchto principů divákovi svoji otevřeností a specifickou estetikou pohybující se někde na pomezí snapshotu a Cezannova zátiší.

Jiří Procházka (1996) je studentem katedry fotografie FAMU v Praze. Jeho autorská tvorba se vyznačuje zacházením s časovostí a s ní spjatou symbolikou. Fotografii využívá jako prostředek k uvažování nad východisky svých prací nežli pouze jako svébytné formální médium.

---------
Našimi partnery jsou:
PAF, Vladimír Vaca, jlbjlt, Artmap, Kožené věcičky